Tandskæren

Når man skærer tænder, sker det oftest ubevidst

Stor belastning for tænderne

Overraskende nok, kan det være svært at vide, om man skærer tænder.

Når man skærer tænder, sker det oftest ubevidst, eller når man sover, og det kan derfor være svært at blive opmærksom på problemet. Dette gør, at mange går rundt og skærer tænder i lang tid, før de får gjort noget ved det. Tandskæren kan slide hårdt på tænderne, og det kan også give spændinger, som kan føre til hovedpine og anden ubehag. Derfor er det vigtigt at få gjort noget ved det, hvis du opdager, du skærer tænder.

Hvis du er i tvivl om du skærer tænder, er det en god idé at kontakte din tandlæge. En tandlæge vil nemt kunne vurdere dine tænder, og se om der er tegn på tandskæren.

Hvad er symptomerne på skæren tænder?

Når man skærer tænderne mod hinanden regelmæssigt, giver det et stort slid på tandsættet. Tandskæren er en stor belastning for tænderne, og det kan give varige skader, som er svære at rette op på.

Der kan være flere symptomer på, at man skærer tænder. Tandskæren kan give kæbespændinger og ømhed, og følgeskaderne på tandskæren kan også være revner i tænderne, nedslidte tandoverflader og skader på tændernes infrastruktur.

Hvis du ofte får isninger i tænderne, når du spiser eller drikker noget varmt eller koldt, kan det også være tegn på, at du skærer tænder. Når man skærer tænder, sliber man den emalje af, det beskytter tænderne. Den manglende beskyttelse kan vise sig ved temperaturfølsomhed, ømme og spændte kæber eller hovedpine.

Tandskæren påvirker din hverdag

Et tungt hoved og anspændte kæber kan sætte sig i hele kroppen og gøre dig træt og uoplagt. Med hovedpine bliver det sværere at koncentrere sig. Tænderskæren om natten, påvirker din nattesøvn, så du vågner op mindre oplagt og udhvilet, end du behøver. Hvis det særligt er om morgenen, du oplever spændte kæbemuskler og ømhed, er der stor sandsynlighed for, at du skærer tænder om natten. Herudover har de fysiske følger ved tandskæren også stor betydning for tænderne og din mulighed for et sundt og pænt tandsæt.

En lille ting som at skære tænder kan på den måde have en overraskende stor betydning for dit generelle velbefindende og overskud, og det er derfor vigtigt at være opmærksom, hvis du oplever nogle af disse symptomer. Symptomerne kan naturligvis også opstå af andre årsager, men hvis du er i tvivl, er det en god idé at snakke med din tandlæge.

Vær opmærksom

Det er derfor vigtigt at holde øje med, om du går rundt med ømme, spændte kæber, om du ofte får isninger i tænder, eller om der er synlige spor på tænderne efter tandskæren såsom slidte tandoverflader, revner eller andet. Hvis du er i tvivl, anbefaler vi altid, at du kommer ind til os og får et professionelt syn på, om du skærer tænder.

Hos Tandlægerne Kold tager vi meget gerne en snak med dig og hjælper til at blive bevidst om, hvorvidt du skærer tænder. Hvis det er tilfældet, har vi flere gode muligheder for at hjælpe dig af med problemet.

TandskærenTandbehandling

Hvordan opstår tandskæren?

Tandskæren kan opstå af flere forskellige årsager. Hvis du føler dig stresset og travl, kan det nogle gange udmunde i tandskæren, hvor man bider tænderne anspændt sammen og spænder i kæben. Hvis du skærer tænder, er det derfor godt at overveje, om du har meget stress i dit liv. Hvis du ofte føler, du er i et kapløb med tiden, kan det være en god idé at sænke farten så godt du kan, og sørge for at gøre det til en vane at mærke efter, hvordan du har det i kroppen. Dette kan hjælpe dig til at minimere stress, fordi du kan handle efter det, din krop fortæller dig. Det er også vigtigt at få tilstrækkelig hvile og søvn om natten. Dette kan mindske stress og give kæben og resten af kroppen den nødvendige ro og afspænding.

Dette har både en gavnlig effekt på din tandskæren, men også på dit generelle velbefindende.

Hos Tandlægerne Kold får du en omsorgsfuld og professionel hjælp til at komme din tandskæren til livs. Vi kan hjælpe dig til at finde årsagen til din tandskæren og herved hjælpe til at behandle problemet.

Kontakt os i dag og kom din tandskæren til livs. Du kan ringe til os på telefon 9712 0399 eller sende os en email på post@tandherning.dk. Vi holder åbent alle hverdage klokken 8-17.